Spektakle

Strona główna » Teatr i słowo » Spektakle

SPEKTAKL "Pierwsza miłość" Damiana Kierka

Monodram na podstawie opowiadania Samuela Becketta „Pierwsza miłość” , tłum. Maria Ziębina
Adaptacja i wykonanie Damian Kierek
Premiera styczeń 2017 r.

Data : 28 października 2017 / sobota
Godzina : 18.30
Miejsce : Scena Na Piętrze, MDK-DŚT, ul. Wojska Polskiego 3
Bilety : 20 zł

O spektaklu
Kto po „Pierwszej miłości” spodziewa się subtelnych przeżyć związanych z inicjacją w najpiękniejsze ludzkie uczucie, lepiej niech się na ten spektakl nie wybiera. Zamiast motylków w brzuchu znajdzie tu robaki pasożytujące na zaropiałej ranie. Ta surrealistyczna opowieść to studium zachowań wobec granicznych sytuacji i podstawowych wyborów. To zapis lęków, niechęci, ale i odtrącenia narzucanych przez życie ról: syna, męża, ojca. Historia opowiada o zajmującym podstawowe miejsce w całej twórczości Samuela Becketta procesie redukcji, samoograniczania, wycofywania ze świata, stopniowej rezygnacji ze sfery sensualnej, fizycznej, ale i społecznej. Bohater, konsekwentny outsider, opisuje dokonaną na sobie wiwisekcję, a raczej jakieś mentalne harakiri, wewnętrzne rozbebeszenie. Pozostający na marginesie spraw cynik, brnąc w stronę zawieszenia, jakiejś groteskowej nirwany, pozostawia za sobą spaloną ziemię. Wszystko to oczywiście okraszone absurdalnym, beckettowskim humorem przyprawionym mięsistą wypowiedzią monodramu Damiana Kierka.

Damian KIEREK (ur. 1966) – reżyser, nauczyciel, dziennikarz, samorządowiec. Studia filologii klasycznej UJ, reżyserii dramatu PWST w Krakowie i prawa URz. Był nauczycielem oraz twórcą autorskich klas estradowych w III LO w Chorzowie. Reżyserował przedstawienia w teatrach na Słowacji (Bratysława, Żylina) i Tarnowskim Teatrze im. L. Solskiego w Tarnowie. Był redaktorem oddziału TVP w Rzeszowie oraz dziennikarzem w prasie regionalnej. Pracował również jako starszy instruktor ds. informacji i edukacji teatralnej w Wojewódzkim Domu Kultury (obecnie Regionalnym Centrum Kultur Pogranicza) w Krośnie. Wykładał kulturę żywego słowa w  Kolegium Nauczycielskim (obecnie PWSZ) w Krośnie. Jest twórcą offowych zespołów teatralnych TATA i Bestia, nagradzanych na festiwalach w kraju i za granicą. Obecnie prowadzi zajęcia ze słuchaczami Szkoły Wokalno-Aktorskiej w Krośnie oraz liczne warsztaty sceniczne. Przygotowuje spektakle z uczniami szkół  gimnazjalnych oraz osobami niepełnosprawnymi (WTZ Stara Wieś). Często bywa też jurorem przeglądów i festiwali artystycznych.

2017-10-16 10:40 Opublikował: Admin

SPEKTAKL „Gould – Wariacje” Teatru Walnego

Data : 28 października 2017r.
Godzina : 20.00
Miejsce: Ratusz Miejski w Łomży
Bilety: 20 zł

Treść sztuki:
Jan Sebastian Bach wściekły na pomysł wysłania jego wariacji w kosmos (faktyczny pomysł astronautów z NASA, którzy w 1977 wysłali Arię z Wariacji Goldbergowskich w kosmos jako wizytówkę homo sapiens na wypadek gdyby tam żyli marsjanie) postanawia pozbawić ludzkość własnej spuścizny i podarować ją tym, którzy słuchać go będą w kosmosie. Na ziemi po raz ostatni aranżuje koncert zmarłego po wykonaniu właśnie Wariacji Glenna Goulda, wydobywa go przy pomocy jego własnego nagrania z fortepianu (pod postacią nadmarionety) i przedstawia własny muzyczny testament.
Reż. Adam Walny

Technika:

oryginalna i autorska technika nadmarionety klawiszowej w oparciu o naturalnych rozmiarów fortepian koncertowy na scenie o wymiarach 6m x 3m wraz z mechanizmem 16 silników na krzyżaku do animacji nadmarionety na wysokości 5m. Fortepian - autorskiej konstrukcji, który poprzez wciskanie określonych klawiszy porusza nadmarionetą.

O zespole:
Walny Teatr powstał w roku 1999 (mimo, że od 1995 funkcjonował pod innymi nazwami m.in Wielki Teatrzyk Świata i Teatr Bezradny) z inicjatywy Adama Walnego, absolwenta wydziału Reżyserii Teatru Lalek Akademii Teatralnej w Warszawie, stypendysty Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Teatr w swych pracach penetruje różne tradycje teatru lalki, maski i przedmiotu w warunkach studyjnych, estradowych i ulicznych. Używa lalki również poza sceną: w edukacji, terapii i sztuce performance. Adam Walny jest twórcą takich widowisk jak Kuglarz i Śmierć, Motyl, Genesis, Kamieniarz, Misterium Narodzenia, Dziadek, Hamlet, Don Kichote, Opus Hamlet, Szekspir - made in Poland  czy Przygody Kropli Wody z którymi uczestniczy w najważniejszych festiwalach sztuki lalkarskiej w Polsce i za granicą. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród. Adam Walny jest autorem podręcznika do teatru lalek Teatr Przedmiotu (SDK 2007) oraz założycielem Instytutu Sztuki Lalkarskie i Teatru Przedmiotu w Ryglicach.

Adam WALNY

Urodził się 21 maja 1972. Lalkarz, scenograf, reżyser, pedagog teatru. Jest absolwentem Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu ze specjalizacją snycerz oraz Akademii Teatralnej w Warszawie na Wydziale Reżyserii Teatru Lalek. W 1999 roku założył własny teatr, z którym gościł na wielu prestiżowych festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą (Litwa, Łotwa, Estonia, Białoruś, Dania, Węgry, Czechy, Włochy, Niemcy).W roku 2009 zaadaptował „Przygody Münchhausena“ Gottfrieda Augusta Bürgera i wyreżyserował cieszące się dużym powodzeniem „Przygody Barona Muenchausena“ w łódzkim Teatrze Nowym. W 2012 roku otwierał spektaklem Opus Hamlet, scenę lakową na zamku Kronborg w Danii.

Zdobywca kilkudziesięciu nagród na festiwalach teatralnych w Polsce i za granicą, między innymi pierwszej nagrody na VI Międzynarodowym Festiwalu Solistów Lalkarzy. Czterokrotnie był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2004 roku organizuje przy Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie festiwal Święto Głupców.

Założył Instytut Sztuki Lalkarskiej przy własnym teatrze oraz Pracownię Teatru Przedmiotu przy Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Jest autorem programów edukacyjnych (Lekcje z lalki) i terapeutycznych (Lalka z duszą). Prowadzi różnego rodzaju warsztaty dla dzieci i dorosłych, był terapeutą na plenerach twórców niepełnosprawnych organizowanych przez Stowarzyszenie NIKE. Współpracował ze Stowarzyszeniem Twórców Niepełnosprawnych, Stowarzyszeniem Rodzin i Przyjaciół Osób z Upośledzeniem Umysłowym „Chata z pomysłami“, Centrum Edukacji Teatralnej w Gdańsku, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Białostockim Teatrem Lalek, Eksperymentalnym Studiem Tańca EST w Krakowie.

W roku 2007 opublikował książkę Teatr przedmiotu. Kulisy warsztatu. Arkana rzemiosła.

2017-10-11 09:21 Opublikował: Admin

SPEKTAKL "Litera i" Tadeusza Wierzbickiego

Data : 27.10.2017 / piątek
Godzina : 19.00
Miejsce : Scena Na Piętrze
Bilety : 20 zł

Poezja wizualna z użyciem litery „i” – bohatera 40 GIFów na żywo. Abstrakcyjny, czarny humor, czasami smutny. Pamiętnik artystyczny notujący niektóre eksperymenty dotyczące pracy ze światłem odbitym.


„i” literka to syntetyczny znak człowieka. Rozdzielenie literki i na dwa najprostsze znaki: kropkę i kreskę dało możliwość tworzenia poezji konkretnej poprzez „pisanie” kolejnych faz ruchu kropki i kreski. Małe „i” z kartki papieru przenosiło się na ekran teatru cieni przylegających do ekranu, potem na ekran telewizyjny, następnie na ekrany naturalne jak mur, kamień, drzewo, czy ciało już nie za pomocą cieni, ale odbitego światła słonecznego. Po latach eksperymentów „i” zostało na niewielkim transparentnym ekranie projektowane przez różnie konstruowane instrumenty optyczne. Światło odbite od matrycy lustrzanej ujawniało obraz na przezroczystym ekranie, tak by można było obserwować, w jaki sposób powstaje.

O zespole:
Interdyscyplinarne Studio i-art-i jest kontynuacją autorskiego Studio Form Światła i Laboratorium Zjawisk oraz Teatru „i” powstałego w 1991 roku. Jego twórca Tadeusz Wierzbicki opracował kilka nowych technik wizualnych: światła odbitego od formowanych luster, cieni i witraży elektrostatycznych, cieni magnetycznych, białych cieni z użyciem depolaryzacji światła. Eksperymentował również ze światłem słonecznym, światłem księżyca w pełni i z naturalnymi ekranami, jak ściany, głazy, śnieg. Za pomocą swoich technik realizował również liczne wizualizacje muzyki współczesnych kompozytorów. Swoje prace eksperymentalne i spektakle przedstawiał na ponad stu festiwalach w Polsce, Europie oraz Ameryce Południowej i w Azji. W 2015 roku w Locarno otrzymał nagrodę za całokształt twórczości.

Tadeusz Wierzbicki, Litera i, (Huśtawka)

2017-10-10 14:39 Opublikował: Admin

SPEKTAKL „Nie bójmy się…” Teatru Wariatino

SPEKTAKL „Nie bójmy się…” Teatru Wariatino
Fot. Paweł Wyszomirski
Data : 29 października 2017 / niedziela
Godzina : 18.30
Miejsce : MDK-DŚT, Scena Na Piętrze, ul. Wojska Polskiego 3, Łomża
Bilety : 20 zł (do nabycia w MDK-DŚT w godz. 8.00-21.00)

A jakby tak przestać się bać?
Mijającego czasu i jego skutków?
Starości, bolącego ciała, siwizny i braku szacunku ze strony tych, do których dziś świat należy?
Monotonii życia w jednej relacji. Upierdliwego męża i zrzędliwej żony?
Przestać się bać śmieszności i kochać po grób.
Przestać się bać nudy, rutyny, pozornej nijakości dnia codziennego i zachwycać się drobiazgami dnia codziennego?
A co jeśli pod tym wszystkim co dziś nazywamy dojrzałością a nawet starością kryje się urok mądrości, głębia codzienności i nieprzemijalność miłości.

„Nie bójmy się…” to projekt stworzony przez dwie doświadczone osobowości trójmiejskiego środowiska tanecznego: Annę Haracz - tancerkę o rozpoznawalnym stylu, założycielkę autorskiego teatru KINO VARIATINO oraz Andrzeja Morawca -  doktora sztuki, tancerza, pedagoga i choreografa. To spektakl dojrzałych ludzi i dojrzałych artystów. Z perspektywy mijającego czasu patrzymy na swoje wybory, błędy, sukcesy i porażki. Nadajemy im różne znaczenia, przyklejamy im odmienne etykiety. Uwikłani w codzienne relacje wiemy, że dzień dzisiejszy to suma naszych lęków i aktów walki z nimi. Ten spektakl to opowieść o jakże niemodnym dziś temacie dojrzałości, miłości, banalnościach dnia codziennego i niespiesznego starzenia się…

Choreografia, wykonanie, muzyka, kostium: Anna Haracz, Andrzej Morawiec

Projekt zrealizowany dzięki finansowemu wsparciu Urzędu Miasta Gdańsk


Anna HARACZ
Twórczyni teatru KINO VARIATINO, niezależna tancerka, choreograf, nauczyciel jogi i medytacji. Z teatrem realizuje własne spektakle prezentowane na trójmiejskiej scenie offowej, festiwalach teatralnych i tanecznych w Polsce i zagranicą. Dotychczas zrealizowała około 20 autorskich spektakli oraz brała udział w wielu projektach artystycznych. Jest absolwentką Państwowego Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu, specjalizacja taniec oraz posiada tytuł zawodowego tancerza wydawanego przez ZASP.

Do jej najważniejszych nauczycieli ruchu, tańca i głosu należą: Marek Oleksy, Witold Jurewicz, Iwona Olszowska, Jacek Łumiński, Leszek Bzdyl, Melissa Monteros, Ray Chang, Douglas Dunn, Mark Thompkins, David Zambrano, Lisa Nelson, Thomas Hauert, Ang Gey Ping, Ohad Naharin, Olga Szwajgier, Zygmunt Molik.

Jest uznanym pedagogiem tańca współczesnego, oraz certyfikowanym nauczycielem hatha-jogi wg. metody Iyengara w stopniu Intorductory II oraz Vinyasa Krama Jogi. Od lat realizuje autorski program terapii poprzez improwizację taneczną, pracę z głosem oraz jogę.

Z reguły jej spektakle oraz praca to:„atmosfera, prosta i wyrazista forma, obecność, podróżowanie wokół osobistych wypowiedzi mających w percepcji wymiar sensytywny. Kanałem komunikacji stają się zmysły a nie emocje. To taniec subtelności ruchu, dźwięku, koloru, kostiumu, rekwizytu, dialogu, uważności, zestrajania. To dotykanie cennej warstwy bytu”.

www.kinovariatino.pl

www.bodyspacefestival.com
www.anahajoga.pl


Andrzej MORAWIEC
Doktor sztuki, tancerz, pedagog, choreograf.
Absolwent bytomskiej Państwowej Szkoły Baletowej (1986) oraz Leningradzkiego Instytutu Kultury na wydziale Choreografii i Pedagogiki Baletu (1990).
Tańczył w zespole baletu Państwowej Opery Śląskiej i Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu, gdzie jednocześnie zajmował się asystenturą i repetycją prac choreografów zagranicznych. Występował gościnnie w Gdańskim i Kieleckim Teatrach Tańca. Był instruktorem i choreografem Sekcji Akrobatyki Sportowej AZS AWF w Katowicach i wykładowcą katowickiej Państwowej Akademii Muzycznej na wydziale Rytmiki.  
Pedagog tańca klasycznego i współczesnego oraz twórca licznych prac choreograficznych dla Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu, prezentowanych w kraju i za granicą. Tam też założył Tom Bombadil Dance Company, a choreografia „Loa” w wykonaniu tego zespołu zdobyła wyróżnienie II Gdańskich Debiutów Młodych Choreografów w 1997 roku.
Od września 2001 roku nauczyciel tańca współczesnego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku. Wykładowca metodyki nauczania tańca współczesnego na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie na wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca.
Współtworzył „Trójmiejską Korporację Tańca” zrzeszającą najlepszych tancerzy związanych z Trójmiastem, w ramach której występował się głównie jako tancerz solowy.
Wyróżniony przez Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą Indywidualną II stopnia, za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce.
W 2010 roku uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej rytmika i taniec.
W 2014 roku oznaczony „Zasłużony dla Kultury Polskiej" przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

2017-10-04 09:57 Opublikował: Admin

Facebook BIP
MDK-DŚT
INSTYTUCJA KULTURY MIASTA ŁOMŻA
18-400 Łomża ul. Wojska Polskiego 3, tel./fax: 86/216 32 26, 216 45 53, e-mail:sekretariat@mdk.lomza.pl, NIP:718-00-07-644
NR KONTA 73 1560 0013 2818 0753 7000 0001